Solah syubrawi






+

PANDANGAN Ustaz ZAHARUDDIN Tentang FOREX Zaharuddin Abd Rahman Clasificación no dinafikan sistem kewangan Islam yang wuyud hari ini masih Banyak kelemahan dan kekurangannya. Dari pelbagai jenis sudut, sama ada dari sudut rangka kewangan dunia yang mengcengkam, sistema perundangan yang Banyak kalanya tidak bersedia dan tidak menepati, pemegang saham perbankan Islam yang tidak 'ihsan Serta terlalu Mengejar keuntungan, sistema perkomputeran dan pengiraan yang masih Lagi terpaksa' mengikut rentak majoriti yang konvensional, produk perbankan Islam yang masih terbawa-bawa kehendak pelanggan berminda konvensional, pelanggan demanda yang terlalu 'kesempurnaan pada Praktis perbankan Islam tetapi diri sendiri terlalu jahil tentang Fiqh Muamalat dan kewangan moden hingga akhirnya menjadi Racun kepada UMAT Islam, sistema matawang fiat yang direka, dicipta dan dengan tidak diatur Cara yang betul dan panjang Lagi senarainya jika ingin saya kongsikan di sini. Dari senarai panjang tersebut, satu hanya yang ingin dikongsikan bersama radio tulisan ringkas Padat ini. Iaitu Topik berkaitan sistem pengendalian matawang yang menyukarkan Perubahan Untuk melahirkan kewangan sistema Islam yang terbaik. Kesalahan pengendalian dan regulasi matawang hari ini telah diakui olé begitu ramai Pakar dari kalangan musulmana dan Bukan Islam sebagai salah satu punca berlakunya kegawatan demi kegawatan. Di Foro radio Kewangan Dunia di Ginebra 2010, Baru-baru ini, Pengerusi Majlis sharia Kesatuan Kewangan Islam Sedunia (AAOIFI) yang juga naib Presiden Darul Uloom, Karachi, Syeikh Mufti Taqi UThamni telah berusaha berkongsi pandangan sebagai mewakili majoriti ulemas besar dan ahli ekonomi Islam matawang sistema berkenaan. Beliau cuba membawa menyedarkan pemimpin-pemimpin Negara Maju Untuk membuat satu Perubahan radikal jika benar-benar ingin mengelakkan berulangnya Serangan 'kejatuhan Ekonomi di masa Akan datang. Sesuai programa el tema de dengan tersebut yang cuba mencari punca dan penyelesaian bagi kegawatan ekonomi Baru Baru-ini. Benar, di Waktu dan ketika ini, yang praktikal adalah dengan cuba meyakinkan pemimpin Negara Maju ini Untuk berubah, itu adalah salah satu Cara terbaik Untuk mempengaruhi sistema besar dunia kewangan Untuk berubah dan dibaikpulih sedikit sedikit demi. Memang guardería boleh menunjuk lagak 'Untuk mempertikai itu dan ini dan mengkritik sistema kewangan Islam dengan pelbagai tuduhan keras selagi menumpang di atas kewangan sistema konvensional dan Kertas menggunapakai matawang fiat. Namun pandangan ideales Semata-mata yang tidak menjejak di bumi pasti Akan Gagal menyakinkan pemimpin Negara Maju Untuk berubah, Lalu ia Akan Kekal menjadi mimpi dan Idaman sahaja. Atas Dasar itu, bersyukur guardería dan berterima kasih atas usaha Syeikh Taqi Uthmani yang amat Cemerlang. Beliau idea mengusulkan Perubahan praktikal yang mesti dilakukan olé dunia bagi menghasilkan sesebuah sistema kewangan yang Lebih Dinamik dan selamat di masa Akan datang. Salah satu cadangannya patut difahami sebaiknya olé guardería Semua, UMAT selaku Islam sendiri. Kerana bagaimanakah Boleh guardería mengharapkan Perubahan hanya dari Minda dan pemimpin tangan barat sedang guardería sendiri tidak faham apa yang sepatut dan yang tidak. Justeru, di kesempatan ini saya ingin menegaskan satu perkara sahaja. Tanpa niat Untuk mengulas secara mendalam perihal matawang emas dan praktikalitinya di dunia moden, sebenarnya ada satu isu yang Lebih tersebut isu dari básica, yang tanpa memahaminya, emas dinar matawang (jika MAMPU dilaksana) juga Akan tetap Gagal radio membentuk sebuah sistema Ekonomi yang Islamik dan stabil. Ia adalah isu kemestian Untuk mengembalikan fungsi matawang radio Islam. KEMBALIKAN fungsi ASAL MATAWANG Imam Abu Hamid Al-Ghazali sejak 900 Año dahulu telah menegaskan fungsi asal dan asas bagi matawang menurut perspektif Islam. Beliau berkata "Penciptaaan dirham dan dinares (matawang emas dan Perak) adalah benar-benar satu rahmat dari Alá, el Altísimo, Kedua-duanya pada hakikatnya tiada Nilai tersendiri yang Boleh olé dimanfaatkan manusia (seperti Untuk makan dan minio), tetapi akhirnya Semua manusia memerlukannya disebabkan Semua manusia memerlukan Nilai Suatu komoditi (barang) Untuk ditukarkan bagi mendapatkan keperluan Asasi makanan dan pakaiannya. Atas sebab itu, transaksi yang melibatkan pertukaran barangan antara satu sama lain dielakkan de Dapat tidak, Namun masalahnya, bagaimana Untuk diukur Nilai sesebuah barang dan ditetapkan harganya? Justeru itu keperluan, Semua barangan keperluan ini memerlukan satu barang perantaraan yang Boleh menjadi ukur rujuk bagi je de calificación. Maka itulah gunanya dinar dan dirham ini (wang emas dan Perak), Kedua-dua Logam berharga itu Akan menjadi ukuran Nilai sesuatu barangan yacido kerana KEDUANYA TIDAK MENJADI objektif jual beli, ia hanya menjadi perantaraan, jika Kedua menjadi sistema Seluruh objektif ekwangan Akan Rosak DAN TERGANGGU. Kerana itulah Allah menciptankannya, melalui perantaraannya, pertukaran barangn kepelruan yang menjadi sasaran dan oibjektif jual beli Akan terjamin keadilannya ". Dari penerangan Imam Al-Ghazali ini, Jelas pendirian ekonomi Islam matawang berkenaan kira tidak ia dari Jenis emas, Perak atau Kertas adalah fiat: - a) Matawang mestilah hanya sebagai perantara bagi tranksaksi jualbeli komoditi sebenar sahaja dan ia sendiri BUKAN komoditi. b) Matawang mesti menjadi Panduan ukuran Nilai sesuatu barang keperluan. Kedua-dua syarat di atas saling berkait, satu salah tanpa, ia olé Akan Gagal menjadi matawang yang dikehendaki Islam. Ini juga konsep yang telah diakui Tepat olé párrafo ahli ekonomi Seluruh dunia, khususnya economista musulmán. Malangnya, di ketika ahli cerdik Pandai ini menyarankan dan mengakuinya, politik pemimpin dan Taikon kewangan dan regulador badan utama kewangan dunia tidak mahu menrima Pakai cadangan dan pandangan tersebut, tidak ia yacido adalah akibat ketamakan melampau puak korporat dan politik ini. Kesannya, hari ini matawang selain dijadikan sandaran Nilai medio dan perantara jualbeli, IA sendiri telah dijadikan sebagai KOMODITI yang juga barang yang dijual dan dibeli. Dalam bahasa mudahnya, emas dan matawang sendiri dijadikan sebagai objektif radio sesuatu transaksi jualbeli, ia sepatutnya hanya menjadi perantara namun Kini, fungsinya telah disalahgunakan sehingga menjadi barang jualan dan akhirnya menyebabkan nilainya tidak Lagi stabil (fluctúan). Ini fungsinya mencacatkan yang sepatutnya dijadikan sandaran atau ukuran bagi Nilai komoditi Lain. Matwang yang dijadikan sandaran Nilai sepatutnya mempunyai Nilai yang tetap hampir, tidak terlalu Banyak berubah dan bergerak. Hanya itu dengan, inflasi de Dapat dikawal dan jualbeli menjadi stabil dan Keadilan tersebar. Namun apabila matawang hari media en jadikan komoditi, Nilai sendiri tidak terkawal. Selain melihat Nilai matawang Kertas, cuba Lihat juga Nilai emas hari ini, bukankah juga turun ia naik dengan agak kerap..itu tanda emas yang wuyud hari ini secara diperlakukan olé salah manusia. Atas sebab itu, hatta jika hari ini guardería sibuk menginginkan emas Untuk dijadikan matawang, namun dengan SIKAP actitud dan yang menggangap matawang sebagai komoditi, emas dan Perak itu sendri pun Akan Gagal berfungsi sebagai matawang yang olé diinginkan Islam. Itulah Sebab, difahami Perlu, kejayaan menjadikan emas sebagai matawang Aún boleh dianggap satu kejayaan mengislamkan ekonomi sama sekali, Malah masih amat JAUH. Malah, apa yang Lebih Perlu diperbetulkan adalah SIKAP, kefahaman dan regulasi sistema hari dunia kewangan ini. Sistem matawang emas dan Perak ini pun bukanlah diperkenalkan olé Rasulullah, Malah ia telah wuyud sebelum dari kebangkitan Profeta. Islam menerima Pakai dua Logam berharga itu sebagai matawang dan hanya MAMPU di "ISLAMKAN 'apabila syarat-syarat urusniaga matawang yang Baginda olé digariskan Nabi DIPENUHI. Justeru, hanya memperjuangkan matawang emas Bukan segala-galanya sebuah bagi ekonomi dan kewangan Islam. Justeru, janganlah ada yang menyangka bahawa kewangan sistema Islam menjadi hanya Akan benar-benar Islam apabila menggunakan emas dan Perak sebagai matawang. Clasificación no semudah UIT. Malah fiat dengan dinero ini sistema juga kewangan Islam MAMPU dicapai jika regulasi dan pengurusan matawang berjaya direfomasikan kepada Cara yang betul, ada sama Cara ia dikeluarkan, Edaran, kawalan dan penggunaannya. MENYEDIHKAN BILA EMAS DIJADIKAN ALAT PELABURAN Lebih menyedihkan, di ketika laungan dan desakan Untuk mengembalikan emas dan Perak sebagai matawang dipukul canang UMAT sebahagian olé Islam, individu yang sama juga kelihatan sibuk memperdagangkan emas dan menjadikannya sebagai sebagai bahan pelaburan. Mereka sibuk membeli emas de un radio bentuk jongkong yang dijual olé Banco Público, Maybank melalui akaun pelaburan emasnya, atau melalui Syarikat-Syarikat disimpan Untuk yacido dan kemudian dijual bagi memperolehi Untung atas perbezaaan hari ini dan masa hadapan. Kemudian mereka menggembar-gemburkan kononnya melabur radio emas adalah Islamik dan menepati Islam. Hakikatnya itu adalah dakwaan terseleweng mereka, ia tersasar dari falsafah matawang yang olé digariskan Imam Al-Ghazali, dan mayoría ilmuan Islam. Memang benar, walaupun secara kontraknya jual beli mereka adalah sah apabila menepati syarat terima sera, satu pada masa dan sama timbangannya (mihtlin bi bi Yadan Yadin mithlan). tetapi hakikatnya Tindakan itu tersasar dari Maqasid al-Sharia kepada penciptaan emas dan Perak itu sendiri. Malah jika benar-benar satu hari kelak emas dijadikan matawang, individu sebegini yang sistema merosakkan Akan kewangan Islam di ketika UIT. Mengapa? Kerana mereka terlibat radio mengubah fungsi emas dan Perak yang sepatutnya menjadi matawang kepada komoditi dan objektif Untuk membuat Untung atas Perubahan je de calificación. Selagi mereka melaksanakan kerja itu, selagi itulah emas juga TIDAK SESUAI matawang dijadikan. Syiling-syiling nanti Kelak matawang emas Semuanya disimpan dan disorokkan dari gunapakai, kerana ingin menunggu nilainya menaik. Tatkala itu ia Akan tergolong radio erti ihtikar diharamkan yang. Perlu difahami, EMAS yang sudah dibentuk menjadi perhiasan seperti gelang, rantai, CinCin dan sepertinya tidak dilarang Untuk dijadikan komoditi atas sifatnya yang bercampur telah habilidad dengan pembuatan dan ditokok tambah pula dengan batu Permata dan sebagainya. Itu Tatkala, barulah boleh diambil Untung atas jualannya. BAGAIMANA KONTEKS HARI INI MATWANG Kertas? Disebabkan matawang emas masih tidak wuyud di ketika ini, maka bagi memastikan kewangan sistema Lebih stabil dan selamat pada pandangan Islam, maka apa sahaja yang menjadi galang ganti kepada matawang emas dan Perak juga TURUT wajib DIKENDALI SESUAI SEBAGAI MATAWANG BUKAN KOMODITI. Kesatuan Fiqh Islam Sedunia, dunia kepada Akur sistema kewangan yang dipegang olé Bukan Islam, mereka mengatur dan menjadikan Kertas sebagai matawang. Maka atas hajiat Dasar. ulama bersama Sedunia Pakar ekonomi Islam membuat keputusan keharusan Untuk mengunnapakai matawang Kertas namun mestilah diuruskan menepati Urusan Cara emas dan perak. Iaitu dari sudut hukumnya dan juga Cara pengendaliannya sebagai matawang, iaitu tidak Harus dijadikan komoditi. Atas sebab itu, forex trading walaupun dibuat detectar tetapi Untuk mengabil Untung atas perbezaan Nilai matawang, adalah HARAM juga di un radio Islam kerana ia Lebih kepada spekulasi dan perjudian. Di samping isu-isu yacido seperti gharar dan keterlibatan radio riba apalancamiento. Apapun, yang Perniagaan pasti wang compraventa de divisas Kertas pelbagai Negara adalah Untuk menraih Untung atas perbezaaan Nilai matwang adalah HARAM kerana ia judi adalah dan penyebab kepada mudarat ekonomi sistema dunia dan penyumbang kepada inflasi Serta ketidakstabilan Nilai matawang. Banco bancarias Selia dikawal juga Islam di Seluruh dunia Oleh Majlis sharia Masing-Masing agar tiada Unsur spekulasi radio setiap divisas mereka comercio. Hanya divisas Untuk tujuan lindung je de calificación (cobertura) sahaja dibenarkan. Itulah juga keputusan Majlis Shariah Bank Negara Malaysia. Las operaciones de cambio Untuk raih Untung atas perbezaan Nilai matwang tidak dibenarkan OLEH MAJORITI Majlis sharia banco-banco Islam walaupun ia punto secara dibuat. Hasilnya, Kita Perlu faham, matawang Kertas (dinero fiduciario) yang wuyud hari ini juga mestilah TIDAK dijadikan komoditi, sama seperti emas dan Perak. Itulah yang olé diwarwarkan Syeikh Taqi Uthmani Semasa Foro Kewangan Dunia. Bagi mengurangkan Masalah sistema de radio de di ekonomi Semasa. Sebagai jalan Pertama Untuk mewujudkan adil ekonomi sistema dan menepati Islam. Malangnya dicelah-celah ketamakan manusia hari ini, matawang Kertas fiat hari ini turut menjadi bahan sasaran keuntungan dan objektif. Bukan sahaja terlibat banco-banco, Malah ramai individu juga rambang mata berniaga FOREX plataforma melalui internet, Walau ia ditegah Kerajaan olé, Semuanya tidak diendah Lagi. Mereka membeli matawang sesebuah Negara (Euro sebagai Contoh) Untuk disimpan sebagai pelaburan bagi menunggu nilainya menaik Untuk dijual kembali di pasaran. Inilah punca dan penyebab kelam Kabut dunia ekonomi. Sama ada ia dilakukan olé industri perbankan atau individu. Kesemuanya BERDOSA. Imam Al-Ghazali berkata. "Jadinya, barangsiapa yang memulakan berjualbeli matawang (Untuk mendapat keuntungan perbezaan je de calificación), tindakannya sendiri telah BERCANGGAH dengan objktif asal penciptaan matawang. Jika dibenarkan mereka berbuat demikian, kelak matawang itu sendiri Akan menjadi tumpuan dan objektif Lalu Akan bermulalah perbuatan ihtikar (atesoramiento) = simpan Untuk tunggu naik harga dan jual "[1] Falsafah larangan dan objktif olé dijelaskan ini Syeikh Taqi Uthmani de Dapat dilihat dengan Jelas dari pengharaman riba dan penghalalan jual beli sebagai ganti kaedah Untuk mendapat Untung. PENYELESAIAN Tepat DAN TIDAK PELIK Sebenarnya cadangan ini tidaklah ganjil dan pelik, Malah ia juga telah dicadang olé ramai Pakar ekonomi termasuk yang Bukan beragama Islam. Contohnya selepas kegawatan berlakunya pada Año 1930 un, dibentuk telah olé Comité de Crisis Económica 'Cámara de Comercio de Southampton. selepas perbincangan dan Diskusi mendalam mereka menyatakan: "Con el fin de garantizar que el dinero lleva a cabo su verdadera función de operar como un medio de intercambio y distribución, es deseable que debería dejar de ser objeto de comercio como una mercancía." [2] Malah Suatu percubaan praktikal telah dicuba dan didedahkan ahli seorang olé ekonomi Bernama Margrit Kennedy di un radio bukunya bertajuk "El interés y la inflación dinero gratis". Modelo de libre Beliau memaklumkan hasil percubaan pelaksanaan interés DAN MATAWANG TIDAK DIJADIKAN KOMODITI yang dilakukan di pekan kecil Austria pada Año 1932- 1933, dia menyatakan. "Cuando más de 300 comunidades en Austria comenzaron a interesarse por la adopción de este modelo, el Banco Nacional de Austria vio su propio monopolio en peligro. Se intervino en contra del Ayuntamiento." [3] Beliau juga bersama beberapa Pakar ekonomi di EE. UU. telah berusaha bagi mencadangkan sistema alternativo Kerajaan kepada ini EE. UU. pada Año 1933, tetapi Semua cadangan mereka ditolak. Syeikh Taqi menegaskan. "Con el fin de salvar al mundo de esas malas consecuencias, el comercio de dinero en sí mismo debe ser detenido. El intercambio de las distintas monedas es, por supuesto, inevitable para los fines de comercio internacional, para el que una moneda tiene que ser vendido a otra moneda, y un margen de ganancia para el vendedor puede ser incorporada en el tipo de cambio. Por lo que estas operaciones de cambio se llevan a cabo con el propósito genuino de comercio transfronterizo de mercancías reales, no puede suponer un problema. El problema surge cuando el intercambio de divisas es destinado a las transacciones especulativas en el dinero mismo. Por desgracia, la mayoría de las transacciones de divisas realizadas en el mercado son puramente especulativas ". [4] Ertinya. "Pertukaran Bagi menyelamatkan dunia dari Kesan Buruk, penjualbelian matawang MESTI dihentikan, Namun begitu, pertukaran matawang berbeza adakalanya tidak de Dapat dielakkan bagi keperluan Antarabangsa Perdagangan, el margen yang maná memerlukan pertukaran dan jualbeli matawang berbeza. Dan keuntungan penjual mungkin telah dimasukkan radio Nilai tukaran. Biasanya dari jenis Oleh asas-tujuan tujuan ini yang didasari Perdagangan komoditi sebenar, ia Banyak tidak mengancam ekonomi. Masalah sebenar hanya berbangkit apabila pertukaran matawang dibuat bagi tujuan spekulasi radio Nilai matawang itu sendiri. Amat malang apabila didapati mayoría transaksi pertukaran matawang dibuat adalah atas Dasar spekulasi tulen (judi). Bayangkan, jumlah dengan pada mundial del comercio internacional Año 2008 Sekitar US $ 32 billones de dólares, [5] iaitu Purata de EE. UU. $ 88 mil millones setiap hari, facturación diaria mankala 'bagi mercados de divisas mundial pula dianggarkan Nilai pada USD $ 3,98 billón, [6] iaitu, 45 kali ganda Lebih dari besar jumlah comercio internacional. Ini bermakna hanya 2% matawang pertukaran daripada benar-benar didasari olé olé Kerajaan permintaan sebenar dan peniga. Baki 98% adalah dilakukan atas Dasar spekulasi yang akhirnya menyebabkan inflasi di Seluruh dunia dan menjadi salah satu punca ketidakstabilan dunia ekonomi dan kegawatan. KESIMPULAN 1) Wajib mengembalikan fungsi matawang kepada asal iaitu penentu Nilai barangan (komoditi) dan perantara kepada prosas jualbeli komditi. 2) Clasificación no menjadikan matawang Samada wang fiat atau emas dan Perak sebagai komoditi Nilai kerana ia hanya Akan merosakkan sistema dan Ekonomi inflasi menambah Serta. 3) Haram hukumnya menyertai FOREX Trading melalui di internet peringkat individu kerana bercanggah dengan-undang undang negara dan Banyak syubhatnya di sisi undang-undang Islam. 4) Setiap penasihat sharia banco-banco Islam wajib menyemak kembali fatwa mereka (jika ada yang membenarkan) yang membenarkan seliaan banco mereka berniaga FOREX Trading walau mematuhi syarat Serah terima sertamerta. 5) Kerajaan Malasia amat patut mengenengahkan idea ini kedalam perbincangan ekonomi dengan Negara-negara Maju di Seluruh dunia. Saya yakin mereka sedar, hasil membenaRKAN matawang sebagai KOMODITI Inilah yang menjadikan Malasia sasaran George Soros pada Año 1997. Tanyalah Mahathir hal tentang ini. 6) PAS dan Pakatan Rakyat juga patut menjuarai ini isu di pentas Nasional dan global. Jangan biarkan Syeikh Mufti Taqi Uthmani keseorangan radio lontaran ideanya. 7) Kepada penyokong-penyokong matawang emas dinar, Jangan Anda terlibat radio Perdagangan emas jongkong sebagai komoditi kerana Anda adalah punca kegagalan sistema itu diyakini kerana barat olé nilainya juga turut Akan menjadi fluctuar Anda kerana. 8) forex YANG DIBENARKAN hanyalah a) Untuk lindung je de calificación (cobertura) b) Untuk Tukar conducto kerana Urusan luar negara (yang biasanya Tukar di cambio de moneda) c) de la divisa tukaran matawang yang diperlukan kerana perdangangan komoditi di peringkat Antarabangsa yang memerlukan penggunaan matawang berbeza. 9) keuntungan raih Untuk comercio FOREX yang dilakukan olé individu sebenarnya kecil sekali berbanding FOREX yang dilakukan olé Banco Central de Malasia dan banco-banco Komersial. Kerajaan Malasia sepatutnya MENIMBANG KEMBALI DASAR FOREX yang besar dahulu terlebih ini. Bukankah dahulu BNM pernah Rugi berbillion ringgit akibatnya. Kesimpulannya Kedua-dua Forex dari institusi dan perseorangan sama sekali tidak menepati Maqasid Shariah dan merosak fungsi matawang. 10) Sekadar menyimpan emas Untuk diri sendiri di kemudian hari, Masalah tiada di sisi Islam dan Maqasid Shariah. Apa yang saya sifatkan sebagai bermasalah radio tulisan ini adalah yang simpan emas sekejap, jual kemudian, kemudian simpan balik, kemudian jual semula. Iaitu mereka yang menjadikan emas Untuk comercio secara Kerap kerana meraih Untung perbezaaan nilainya. Jadi, Jangan salah faham tulisan ini sebagai total melarang Simpanan emas.